UOKiK w decyzji wydanej w sprawie Auchan Polska podkreślił, że prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane, a ponadto nie wolno sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu.
Postępowanie UOKiK przeciwko Auchan Polska zostało wszczęte w marcu br., po ustaleniu, że spółka umieszczała na paragonach informację o treści "Paragon jest niezbędny do reklamacji".
Tymczasem zgodnie z prawem podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków.
W ocenie UOKiK, Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako pouczenie o obowiązującym stanie prawnym i rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.
W toku postępowania Auchan zaniechał stosowania praktyki, a UOKiK przyjął zobowiązanie spółki do podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie jej negatywnych skutków dla konsumentów i nałożył obowiązek jego wykonania. Przez 2 lata od zaniechania zakwestionowanej praktyki Auchan ma umieszczać na paragonach informację: "Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia". Podobne informacje mają znaleźć się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w punktach obsługi klienta oraz serwisowo-gwarancyjnych we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia o formacie A4.
UOKiK przypomina, że jeżeli kupiony towar ma wadę, konsument ma prawo złożyć reklamację żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości lub części pieniędzy (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Podstawą reklamacji może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona).
13.12 Sushi Bistro w Zgorzelcu
12.12 Warszawa z nowym hotelem
10.12 Awanse w Unirest Hotele
09.12 Nowe otwarcia Fit Cake
06.12 Mazurski Raj rozbudowany
Richard Bergfors, CEO MAX Premium Burgers
więcej